Tablice kolorystyczne Dec21

Tags

Related Posts

Share This

Tablice kolorystyczne

DSC02721

Firma X-rite wyszła na przeciw filmowcom i zaproponowała nowe tablice kolorystyczne. Do dyspozycji uzyskaliśmy Color Checker Video oraz Color Checker Passport Video.  Na pierwszy (nieuważny) rzut oka widać, że są podobne do wersji fotograficznych – Color Checker Classic oraz Passport, które filmowcy zaadoptowali  do działań z kamerą. Taką klasyczną wersję “kieszonkową” trzyma np. kolega Michał w teście Canon 50-1000mm (ok. 3 minuty filmu).

A tablica z kolorami posłużyła nam w “Wielkim teście kamer 2.0”.

11312629_939696809418835_7086770823619642702_o

Teraz otrzymaliśmyplansze dedykowane do pracy filmowej. W czasach, gdy obraz rejestrują różne matryce, taka tablica to niezwykle przydatne narzędzie. Szczególnie, gdy na planie stoją obok siebie kamery różnych firm. Nagrywając tablicę natychmiast widzimy jak np. RED albo Sony interpretuje kolory i możemy zbliżyć je do poprawnych wartości. Dzięki tym tablicom ułatwimy sobie życie nie tylko na etapie kolor korekcji.

CCVideo_Front_Colors-600x441

Tablica Color Checker Video, poza odwzorowaniem kolorów posiada odpowiedni pasek z odcieniem skóry (pionowy pasek po lewej), sześciostopniową skalę szarości (pionowy rząd obok), informacje niezbędne do ustawienia poziomów sygnału (w środku) oraz dwa rzędy pól kolorów w nasyceniach, które różnią się od siebie o 50%. Po środku mamy cztery wskaźniki: biel, 40% IRE szarości, ciemny szary oraz czerń. Z drugiej strony tablicy znajduje się plansza służąca do balansu bieli o wartości IRE na poziomie 80% (współczynnik odbicia wynosi 60%).

 

XRite_Passport

 

Color Checker Passport Video jest kieszonkową wersją większej tablicy. Składa się z czterech stron. Na pierwszej umieszczone zostały trzy paski jako referencje poziomu sygnału. Na drugiej, nazwanej Video Target, znajdują się cztery rzędy pól: kolory, odcienie skóry oraz skala szarości. Trzecia (White Balance Target) służy do balansu bieli. Zaś czwarta do testowania ostrości obiektywu (Focus Target).

Jak te narzędzie może nam ułatwić pracę? Wystarczy nagrać kilka sekund ujęcia z tablicą przed każdą sceną. Potem ujęcie to przywołać np. w Final Cut Pro X, zbalansować i skopiować na właściwe ujęcie z filmu. Poniżej tutorial:

DaVinci Resolve nie obsługuje nowej wersji X-Rite, ale podejrzewam, że w  kolejnej wersji tego programu pojawi się taka opcja.

Dzięki tablicy kolorów i wskaźnikom w wektroskopie, który znajduje się właściwe w każdej kamerze, możemy wyrównać odwzorowanie kolorów w różnych kamerach (regulując luminację oraz saturację). Dzięki paskom szarości możemy równo ustawić ekspozycję w kilku kamerach z różnymi obiektywami, a przede wszystkim włączyć poprawne wartości. Dzięki temu nie stracimy informacji ani w bielach ani czerniach. Proste narzędzie, a jak ułatwia życie. Każdy operator powinien posiadać w kieszeni X-Rite ColorChecker.