Super 8mm

DSC05511

Uwielbiam stare kamery i stare aparaty. Mają coś, czego najczęściej brakuje ich elektronicznym braciom – zarówno wizualnie, jak i jeśli chodzi o plastykę obrazu. Od początku swojej zabawy w film, staram się uciec od elektronicznego plastikowego obrazu, pełnego szczegółów, z super ostrością. Brudzę materiały ile się da, oczywiście z umiarem, żeby nie przesadzić. Często używam pluginu Magic Bullet oraz Cinegrain, o którym pisałem tutaj.  Imitowanie taśmy udaje się raz lepiej, raz gorzej. Nie da się ukryć, że taśma to jest taśma, a ja, oraz inni podobni, tylko próbują się zbliżyć do tego efektu.

Ostatnio nakręciłem powyższy materiał. Bardzo mi się podoba ta super ósemka. Czasem gubi ostrość, jest za ciemno. Pojawia się wyraźna winietka. A oto moja kamera super8, którą osiągnąłem ten efekt:

zdjęcie-2

Do nagrania filmiku użyłem Sony NEX7 oraz obiektywu Holga z adapterem 0.5x. Kupiłem cały zestaw Holgi w Chinach – 60mm f/8, pinhole oraz adaptery Wide 0.5x, Tele 2.5x, Fisheye oraz kilka pierścieni makro. Tutaj link do ebaya. Obiektyw można też kupić w Polsce – tutaj.

DSC05520

Stała przysłona w obiektywie 60mm to f/8. Oznacza to, że potrzebne jest dużo światła. Na prawdę dużo. W mieszkaniu, w ciągu słonecznego dnia, jest trochę za ciemno. Chyba, że mam ogromne okna. O obiektywie Pinhole nawet nie wspomnę. Fisheyem bawiłem się tylko chwilę.

DSC05496

Obiektywy są plastikowe i potwornie lekkie. Takie zabaweczki.

DSC05507

Pierścień ostrości jest dosyć banalny – od ikonki portretu do krajobrazu.

DSC05508

Tył obiektywu to zestaw kilku otworów.

DSC05509

Obrazek z Holgi traci na ostrości, a sam obiektyw ostro winietuje. Poniżej screen shot bez korekcji barwnej.

Zrzut ekranu 2013-08-08 (godz. 10.58.24) (2)

Już jest nieźle popsuty, ale jeszcze nie ma walorów taśmy 8mm. I tutaj czas na przedstawienie kolejnej nowości – plugin FILMCONVERT.

Zrzut ekranu 2013-08-08 (godz. 10.58.41) (2)

Oczywiście, poza Filmconvertem, użyłem Cropa’a (przyciąłem po 15% z prawej i lewej strony), rozmyłem krawędzie i dodałem brudy filmowe.

Zrzut ekranu 2013-08-08 (godz. 11.05.29)

Bardzo mi się podoba Filmconvert, bo jest prosty i intuicyjny. Kilka kliknięć i otrzymujemy do wyboru różne efekty. Na stronie pluginu dostępne są za darmo presety kamer i aparatów. Każdy z nich ma dodatkowo kilka opcji.

Zrzut ekranu 2013-08-08 (godz. 11.05.45) Zrzut ekranu 2013-08-08 (godz. 11.05.48) Zrzut ekranu 2013-08-08 (godz. 11.05.38)

Poniżej mamy opcję jasności oraz ustawienia temperatury barwowej. Dalej możemy wybrać rodzaj taśmy.

Zrzut ekranu 2013-08-08 (godz. 11.05.54)

Poza tym do wyboru są różne rodzaje filmów, co jest związane m.in. z ziarnem.

Zrzut ekranu 2013-08-08 (godz. 11.05.57)

Samym ziarnem także możemy manipulować.

Poniżej oryginalny obrazek, bez korekcji. Sporo szumów, bo nagrywałem o godz. 19:30. Słońca już nie było, a jak już wspomniałem, Holga potrzebuje sporo światła. Musiałem podbić ISO do 3200.

Sequence 01

A teraz różne opcje taśmy, które dostępne są w Filmconvert (opcja “Convert to”).

Sequence 01_1 Sequence 01_2 Sequence 01_3 Sequence 01_4 Sequence 01_5 Sequence 01_6 Sequence 01_7 Sequence 01_8 Sequence 01_9 Sequence 01_10 Sequence 01_11 Sequence 01_12 Sequence 01_13 Sequence 01_14 Sequence 01_15 Sequence 01_16 Sequence 01_17 Sequence 01_18

Robiłem próby z materiałem nagranym kamerą oraz “zwykłym obiektywem”. Filmconvert robi fantastyczną robotę. Żałuję, że go dopiero odkryłem. Postaram się za jakiś czas wrzucić materiał z Canona C100 lub C300, z użyciem tego pluginu. A jeśli komuś nie chce się czekać, to można się samemu pobawić Filmconvertem – ściągnąć go za darmo ze strony producenta. Na materiale będzie widoczny znak wodny, dopóki nie zapłacimy za program (cena $299 za cały komplet). Dostępne są wersje na Adobe Premiere/After Effect, Final Cut X & 7, Sony Vegas oraz Photoshop. Wkrótce pojawi się update do wersji Premiere/After Effects. Poza tym szykuje się plugin do Resolve 10.

Warto też wziąć udział w konkursie, który organizuje producent pluginu. W swojej pracy trzeba wykorzystać Finconvert, może być wersja trial. Do wygrania nagrody za $5000. Filmiki ocenią: Philip Bloom, Vincent Laforet, Tom Lowe, Steve Gibby.

Zrzut ekranu 2013-08-08 (godz. 12.01.00)

Gdyby ktoś był zainteresowany zabawą PRAWDZIWĄ taśmą Super8mm oraz wywołaniem jej, to polecam kontakt Wrocławski – firma KETEN. Pod tym adresem można też kupić taśmę