Sony F5 i F55

Kolejne nowe kamery w tym miesiącu. Tym razem jednak Sony zaprezentowało poważny sprzęt filmowy, a nie semiprofesjonalny czy konsumencki. Sony F5 oraz F55, bo takie oznaczenia mają nowe  kamery, posiadają matrycę Super35mm CMOS o rozdzielczości 4096×2160. Sony informuje, że kamery posiadają 14 stopniową rozpiętość tonalną. Nowy kodek  XAVC-Intra zapisze materiał na szybkich kartach SxS Pro+ (4GB i 128GB pojemności) w postaci pliku o jakości 10-bit 4:2:2. Będzie można także wypuścić sygnał na zewnątrz za pomocą modułu AXS-R5 na karty AXSM i w ten sposób uzyskać  sygnał 16 bitowy w 2K oraz 4K RAW. Moduł AXS będziemy instalować  między kamerą a baterią, więc żadne kable nie będą potrzebne. Warto zaznaczyć, że rekorder AXS-R5 będzie również kompatybilny z Sony FS700.

Podgląd plików RAW będzie możliwy za pomocą programu, który Sony rozwinęło do pracy z F65. Aby uzyskać podgląd obrazu 4K RAW na żywo wystarczy podpiąć monitor/telewizor 4K. Poza tym operator będzie mógł wybrać jedną z lup (nowa seria: 0.7  cala 1280p DVF-EL100 OLED , 3.5 cala  DVF-L350 lub  7 cali 1920×1080 DVF-L700 LCD).

Obie kamery będą również posiadały opcję nagrania sygnału w postaci kodeka XDCAM 40 Mbps 4:2:2 lub kodeka Sony 220 Mbps 4:2:2. Poza tym Sony zapowiedziało kodek 440 Mbps RGB, który będze dostępny w przyszłości. F5 i F55 posiadają sonowskie mocowanie FZ, ale mocowanie PL będzie również standardem.

 

Dzięki nowemu firmware, które ma być dostępne w połowie 2013 roku, F55 będzie mogło zarejestrować obraz z szybkością  do 240fps w jakości 2K, a F5 maksymalnie 180fps w jakośco HD oraz 120 fps w 2K. Postawowa różnica pomiędzy tymi kamerami polega na możliwości nagrywania 4K wewnątrz kamery. Tylko F55 będzie mogło zapisać materiał na karty SxS. Poza tym ta kamera posiada opcję jednoczesnego nagrywania 50Mbps 4:2:2 XDCAM na karty Sxs oraz 4K RAW na rekorder R5. Dodatkowo posiada to samo odwzrowanie kolorów co F65.

Jerśłi chodzi o budowę to Sony poszedł w stronę RED’a i zaprojektował kamery modułowe. Wszystko, łącznie z adapterem na obiektywy, można odkręcić i wymienić.

Kamery posiadają gniazda HD-SDI (cztery), DMI, USB, a d źwięk będzie można podpiąć do usuwalnych wtyków XLR. Wersja podstawowa firmware zapewni możliwość nagrywania dwóch źródeł dźwięku przez XLR, a kolejna pozwoli już na cztery kanały AES/EBU.

Sony F5 i F55 mają być dostępne od lutego 2013 r. (jakoś w to nie wierzę, biorąc pod uwagę ich problemy z FS700 oraz pozostałe kamery, które przedstawili niecały miesiąc temu, a których wciąż nie ma).  Cena obu kamer jest jeszcze nieznana. Myślę, że to zagranie na nosie RED’owi, który jutro ma ogłosić obniżkę cen Skarletek i Epików. Czekał na informacje o cenach nowych Soniaków. A tu niespodzianka. Zobaczymy co chłopaki od czerwońca zrobią jutro.

Warto dodać, że Sony wypuści taże nową serię obiektywów typu PL (240 stopniowy zakres pierścienia ostrości).