Monitor Konvision

_DSC1810

Na ubiegłorocznych targach IBC w Amsterdamie zatrzymałem się przy stoisku chińskiej firmy Konvision. Nazwa ta nie kojarzyła mi się z żadnym produktem, choć jak się potem okazało mamy w Warszawie dystrybutora – 4Vision. W Polsce wiadomo, lubimy głównie to co znamy, więc na planach filmowych można spotkać przede wszystkim monitory TvLogic. Moim zdaniem warto zwrócić uwagę na to, co oferują inne firmy. Tym bardziej, że Konvision nie jest nową firmą. Mają już 10-letnie doświadczenie  w branży wideo, a ich produkty wyglądają bardzo interesująco.

Poniżej dowód na moją ignorancję i niewiedzę – w grudniu 100 monitorów wylądowało w Polsce z przeznaczeniem do pracy w TVP.

Screen Shot 2016-01-14 at 16.53.24 (2)

Ta chińska firma ma w swojej ofercie monitory o wielkościach:  7″, 9″, , 15.6″, 17″, 21.5″, 23″, 24″, 32″, 42″ oraz 44″. Są to monitory nakamerowe, broadcastowe, reżyserskie oraz racki. Konvision sprzedaje także akcesoria do monitorów takie jak m.in. sunhoody, kable, torby oraz adaptery. Zdecydowałem się  kupić 8-bitowy, 21.5-calowy monitor oznaczony jako model KVM-2260W. Potrzebowałem reżyserskiego monitora, z podstawowymi opcjami, które są niezbędne w pracy na planie.

Oto podstawowe parametry KVM-2260W :

  • rozdzielczość: 1920 ×1080 Full HD
  • współczynnik proporcji:16:9
  • kąt widzenia: 178° (w pionie i poziomie)
  • rozmiar pikseli: 0,248 × 0,248 mm
  • czas reakcji: 5 m/s
  • podświetlenie ekranu: diody LED
  • jasność:  300 cd/m²
  • współczynnik kontrastu: 1000:1
  • obsługuje sygnał 3Gbs SDI 4:4:4 12Bit
  • wejścia: 2 x BNC (3G/HD/SD-SDI Auto-Detected), 3 x BNC, 1 x DVI
  • wyjście: 2 x BNC (3G/HD/SD-SDI Auto-Detected), 3 x BNC
  • temperatura pracy: -10°C do +50°C
  • napięcie zasilania: AC 100-240 V
  • zużycie energii: 33 W z trybem oszczędzania
  • wymiary: 530 x 350 x 54 mm
  • waga: 7,0 kg

_DSC1823

Monitor możemy zasilać z kabla sieciowego lub przez akumulator np. V-lock, co wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem. Szczególnie, gdy wybieramy się na zdjęcia w plener, gdzie nie będziemy używać dodatkowego generatora prądu. Poza tym dzięki specjalnemu mocowaniu na baterie, monitor stanie się zdecydowanie bardziej mobilny. Monitor dzięki specjalnemu mocowaniu można zainstalować np. na ścianie.

_DSC1822

Konvision stoi na wsporniku, który zamocowany jest do krawędzi monitora. Dzięki temu możemy regulować jego pochylenie o 360 stopni lub zafiksować w jednej pozycji, wkręcając dodatkowe śruby. Zamierzam obudować go specjalną skrzynką, która ochroni go w trakcie transportu. Wygłąda mi na to, że dzięki tym wspornikom, nie będzie trzeba montować uchylnych mocowań, żeby odchylić monitor.  W przednim panelu na dole KVM 2260W znajduje się listwa przycisków, dwa głośniczki stereo, a na górze dioda sygnalizującą tryb pracy.

_DSC1811

W tylnym panelu zostały umiejscowione wszystkie wejścia i wyjścia. Do monitora możemy podłączyć dwie kamery poprzez gniazda SDI. Tyleż samo sygnałów możemy wypuścić na zewnątrz. Poza tym istnieje opcja wejścia i wyjścia audio poprzez gniazda minijack. Chociaż nie ma gniazda HDMI, to możemy wpiąć sygnał np. z aparatu poprzez specjalną przejściówkę DVI-HDMI. Monitor przyjmuje i wypuszcza sygnał 12-bitowy. Gniazdo LAN pozwala na zdalną kontrolę nad monitorem, która jest możliwa dzięki oprogramowaniu Konvision Device Controller. Otrzymałem od producenta ten program, ale tylko w wersji windowsowskiej. Czekam na opcję na system MacOS’a.

_DSC1824

Po wciśnięciu przycisku włączania, monitor jest gotowy do pracy po 5 sekundach. Automatycznie wykrywa czy kamera pracuje w systemie PAL, NTSC czy SECAM, konwertuje sygnał z przeplotem (interlaced) do progresywnego.  Jeśli na planie pracują dwie kamery, reżyser lub operator może sobie swobodnie przełączać sygnał pomiędzy nimi.

_DSC1817

Dodatkowo ma do dyspozycji jeszcze dwa tryby pracy PIP (picture in picture). Wówczas na całym ekranie uzyska podgląd z kamery A a w małym ekraniku, który umieszczony jest w górnym lewym roku, widoczny jest obraz z kamery B. Kolejność kamer możemy regulować zarówno poprzez odpowiednie wpięci ich kablami SDI, ale także poprzez wskazanie w opcjach menu, która kamera jest główna.

_DSC1845

Druga opcja to  PBP czyli Picture by Picture – obraz z dwóch kamer obok siebie. Oba ustawienia można zaznaczyć w menu a także, co zdecydowanie szybsze, wciskając przycisk PIP/BPB. _DSC1846

Monitor posiada niezbędne narzędzia do kontroli obrazu czyli waveform, vector scope oraz histogram.

_DSC1832 _DSC1834 _DSC1835 _DSC1838

Zauważyłem, że gdy pracujemy z dwoma kamerami, z których uzyskujemy jednoczesny podgląd (PIP lub PBP),  powyższe opcje możemy wyświetlić tylko w głównej kamerze, podpiętej do portu SDI 1. Możliwość odczytu tych informacji z kamery podłaczonej przez SD 2 oraz HDMI będzie możliwy w nowych wersjach monitora.

Menu monitora jest bardzo intuicyjne i przejrzyste. Dzięki czytelnym ikonkom szybko znajdziemy ustawienia, które nas interesują.

_DSC1849

Z ciekawych opcji, które daje nam Konvision to m.in. ustawienie gammy (0.8-2.2), interpretacji logarytmicznej (S-log, S-log2, S-log-3, C-log) oraz przestrzeni barwowej (Rec709, EBU, SMPTE C, DCI P3 oraz trzy własne tryby)

_DSC1855

Przyciskowi Marker możemy przypisać kaszetę 2.35:1, 1.85:1, 4:3, 16:9, 15:9, 14:9, 13:9. Kaszeta może być czarna, transparentna, szara lub biała.

_DSC1860

Gdy mamy wątpliwości co do ostrości to możemy wspomóc się funkcjami Focus Assist oraz Part Zoom In. Pierwsza obrysuje na czerwono ostre krawędzie  a druga powiększy nam zaznaczony fragment kadru.

_DSC1848

Monitor wyświetla poziomy audio, które możemy ulokować albo z boku albo na górze kadru.

_DSC1831

Więcej funkcji m.in. Aspect, Timecode, False Color, Blue/Mono pokazałem w prezentacji filmowej.

W planach mam zestawienie i porównanie ze sobą monitorów Konvision i TvLogic. Zerkając na specyfikację obu wychodzi, że są one bardzo zbliżone jeśli chodzi o parametry i funkcje. Cenowo wychodzi lepiej kupując Konvision – jesteśmy w stanie sporo zaoszczędzić. Konvision KVM-2260W kosztuje $2200, a TvLogic LVM 212W $3600. To na prawdę dużo. Ciekawy jestem jakie jest zestawienie obrazka, kiedy podłączymy jednakowe źródło obrazu i porównamy oba monitory.

12512016_10204048574455246_1761797139_n copy

W  Polsce Konvision na dobre zadomowiło się w produkcjach telewizyjnych (firmie zaufała m.in. TVP), ale wydaje mi się także ciekawą propozycją na plan filmowy. Monitor ma wszystko czego trzeba, a nawet troszkę więcej. Świetnie oddaje kolory, dobry kontrast, jest kompatybilny z ustawieniami kamer Sony oraz Arri, może przyjąć dwa sygnały, wypuścić je dalej, posiada wszystkie niezbędne funkcje. Jestem bardzo zadowolony z zakupu. Tak bardzo go polubiłem, że używam też do korekcji barwnej.

Więcej informacji na stronie KONVISION.