KineRAW Mini Jun23

Tags

Related Posts

Share This

KineRAW Mini

Kineraw_Mini_1_2

Sporo czasu minęło od momentu, gdy miałem sposobność pobawić się kamerą Kinefinity KineRAW Mini. W oczekiwaniu na zamówioną KineMini (czyli nowszą wersję) powróciłem do materiałów, które wówczas nagrałem. Zanim do tego przejdziemy, wrócę do KineRAW S35, którą otrzymałem do przetestowania ponad rok temu. 

KineRAW S35 to pierwsza kamera chińskiej firmy Kienfinity. Zapowiadana była jako chińska Alexa. Prototypowe modele mogły kandydować do  konkursu na najbrzydszą kamerę. Gotowy do pracy egzemplarz już na szczęście tak nie wyglądał. Po krótkich doświadczeniach z Blackmagic 2.5K (który mógłby wygrać konkurs na najbardziej nieergonomiczną kamerę) miałem wrażenie, że w końcu dostałem sprzęt, który wygląda jak kamera i ładnie leży na ramieniu.

Po uruchomieniu na monitorze wyświetliły się informacje, które przypominały mi system DOS. W ogóle miałem wrażenie, że kamera jest trochę niedopracowana. Zawieszała się, bootowanie trwało 40 sekund, ale poza tym miała wszystko co kamera powinna posiadać m.in. dwa wyjścia SDI, HDMI, dwa sloty na karty SSD, gniazdo Sync oraz Timecode, a także kilka mocowań obiektywów (PL, EF, Nikon). Warto jeszcze dodać, że KineRaw S35 rejestruje obraz w rozdzielczości 2K (TrueRAW oraz Cineform).

Miałem też wrażenie, że obraz trochę odstaje jeśli chodzi o ostrość. Porównałem go do Canona C300.

Ogólne wrażenie dosyć ambiwalentne. Fajna kamera, ale bez zachwytu. Następnie na targach IBC 2013 w Amsterdamie miałem możliwość przyjrzeć się KineRAW Mini czyli mniejszej i trochę okrojonej wersji dużej kamery (jeden slot SSD, brak SDI). Z jakiegoś powodu ta kamera spodobała mi się. Być może dlatego, że jej gabaryty bardzo mi odpowiadają.

Po tegorocznych targach w Łodzi, na których zadebiutowała ta kamera w Polsce (dzięki firmie Prolite), razem z operatorem Szymonem Lenkowskim postanowiliśmy wykorzystać jej chwilową obecność w naszym kraju i porównać razem z innymi. Te testy będę wkrótce dostępne online, a tekst podsumowujący ukaże się w magazynie FilmPRO.

Jak już wspominałem, wizualnie KineRAW Mini jest dla mnie bardzo ciekawa, choć mniejsza od większego chińskiego brata. Razem z boczną rączką przypomina trochę RED Scarlet. Tak jak S35 Mini rejestruje obraz w rozdzielczości 2K w postaci plików DNG (TrueDNG) oraz Cineform, w przestrzeniach barwnych Kine709, KineColor oraz KineLOG. Podstawowym problemem w tej kamerze jest to, że obraz poprzez wyjście HDMI wychodzi w 20 kl/s, czyli z lekkim strobo. Ciężko się w ten sposób pracuje, a właściwie jest to dyskwalifikujące tę kamerę. Poza tym jest to nieostry podgląd. Czasem ciężko ocenić czy trafiliśmy z ostrością w punkt. Joystick był nie opisany na obudowie, więc trafienia w te ustawienia, na których nam zależało, było kłopotliwe o ile nie nauczyło się tego na pamięć. Czyli znowu coś nie tak. Obniżyło to moją ciekawość tej kamery, pomimo że Kinefinity zapowiedziało rekorder 4K.

Zabrałem Mini na ognisko, gdzie nagrałem krótki materiał, gdyż dysponowałem niewielkim zasobem akumulatorów do tej kamery (wsuwanych w boczną rączkę). Ustawiłem w kamerze opcję Cinemascope, miałem więc obraz od razu przycięty do tego formatu. Warto dodać, że KineRAW Mini posiada także funckję S16, która cropuje obraz z matrycy, tak że można pracować z obiektywami z polem krycia Super16.

Szkoda mi było ogromnie, że kamera posiada takie wady, bo sam obrazek z KineRAW Mini jest bardzo ładny i bardzo filmowy. Daleki od telewizyjnego wrażenia, które mi odrobinę przeszkadza w innych kamerach m.in. Sony F55, FS700, Canon C100/C300/C500 czy aparatach Lumix GH.

Po pewnym czasie okazało sie, że Kinefinity wycofuje się ze swoich zapowiedzi i dodatkowego rekordera nie będzie. Pojawiła się natomiast rozszerzona wersja zarówno KineRAW S35, która nazywa się KineMAX 6K oraz rozszerzony egzemplarz KineRAW Mini czyli KineMini 4K. Obie nagrywają większą rozdzielczość wewnętrznie. Kinefinity dołącza więc do grupy kamer  (Alexa, RED oraz Blackmagic), które mają możliwość zapisu obrazu w większej jakości niż HD,  w postaci plików DNG, bez potrzeby zewnętrznego rekordera.

KineMini fizycznie wygląda tak jak KineRAW Mini, posiada tylko więcej opcji m.in. SDI, SYNC, WiFi, no i nagrywa w 4K. A joystick jest opisany. Voila! Podczas targów w Las Vegas ekipa Kinefinity zarejestrowała przykładowy materiał z tej kamery.

Po upewnieniu się, że podgląd poprzez SDI i HDMI jest poprawny, a nie taki jak w KineRAW Mini czyli w 20 kl/s, postanowiłem kupić kamerę. Tak wygląda mój egzemplarz.

0206 05 04 03 01

 

 

A oto informacje szczególówe ze strony producenta.

CODECS AND FRAME RATE
Codec Resolution Frame Rate Recording Time Over 64GB KineMAG
Compressed CinemaDNG 1024×576 96 200min@24fps
1280×720 47.952,48,50,59.94,60,96,100 130min@24fps
1920×1080 23.976,24,25,29.97,30 48, 50, 60, 96, 100* 52min@24fps
2048×1080 23.976,24,25,29.97,30, 48, 50, 60, 96* 50min@24fps
3840×2160 23.976,24,25,29.97,30 15min@24fps
4096×2160 23.976,24,25,29.97,30* 14min@24fps
Cineform RAW mov 1024×576 96 500min@24fps
1280×720 47.952,48,50,59.94,60,96,100 320min@24fps
1920×1080 23.976,24,25,29.97,30 48, 50, 60, 96, 100* 130min@24fps
2048×1080 23.976,24,25,29.97,30, 48, 50, 60, 96* 130min@24fpss
3840×2160 23.976,24,25,29.97,30 36min@24fps
4096×2160 23.976,24,25,29.97,30 * 34min@24fps

Notes:

1. *Requires HiSpeed Option or 4K Option.


TECHNICAL SPECIFICATION
Camera Type S35mm Film-Style Digital Cinema Camera
Sensor Type S35mm Format CMOS
Lens Mount New Lock-Style EF Or Steel KineMOUNT
Record Formats Codec Codec Output
Uncompressed RAW CinemaDNG 12bits
Compressed RAW Cineform/CinemaDNG 12bits
Record Resolution 4K 2K Full HD HD
4096×2160 2048×1080 1920×1080 1280×720
Record Media 2.5′ SSD with x1 slots
Monitoring HDMIx2
1080p/720p
Dynamic Range >13 f-stops >13 f-stops @2K >12 f-stops @4K
ISO Max Exposure Base MAX
80 800 20480 * EI ISO may not be accurate
Shutter Angle 0.7°~358°
Sync Function Tally, AutoSlate, Beeper, Trigger, SMPTE LTC, 3D/Multi-cam Sync *3D/Multi-cam Sync is Optional
LUT Preset: KineLOG/Kine709/KineColor, Support User-Defined LUT
Audio Capture MIC No Phantom 48V Support
Power DC IN Consumption
6~19V 16W
Weight (Only Body) 1.5Kg(EF)/1.9Kg(KineMOUNT) *Only Body, no Handgrip, no SSD
Size (WxHxL, mm) 94x118x167.5 *Only Body, no Handgrip, *Without projections
Operating Temp 0°C to +40°C

 

Moja kamera nie posiada póki co opcji High Speed – 100 kls/s (dysponujemy rekorderem Odyssey 7Q, który ma lepsze możliwości w kwestii slow motion). We wtorek, czyli jutro, kamera będzie już u mnie. Nie mogę się doczekać. Mam nadzieję, że się nie zawiodę i nie pojawią błędy się dyskwalifikujące tę kamerę. Dam znać.

Więcej o KineMini najdziecie tutaj, gdzie kamerę też można kupić (polski dystrybutor).