KINEMINI DR & ISO Aug19

Tags

Related Posts

Share This

KINEMINI DR & ISO

kinemini-1

 

Po miesiącu przygody z KineMini mogę powiedzieć jedno: to zaawansowana kamera, którą zdecydowanie należy poznać przed zdjęciami. W przeciwnym razie możemy zostać niemile zaskoczeni. To nie Blackmagic,  który daje ograniczone możliwości ingerencji rejestrowanego obrazu (ISO, temperatura barwowa, opcje RAW albo ProRes, wybór przestrzeni barwnej Film albo Video i właściwie tyle). Z KineMini jest inaczej. Nieznajomość możliwości tej kamery może sprawić, że użytkownik lub właściciel może się niepotrzebnie zrazić do niej. A nie ma podstaw. Należy dobrze się zapoznać z nowym przyjacielem, który jest swego rodzaju hybrydą kamer Arri Alexa, Red Epic oraz Sony F55 . 

Zanim jednak przejdę do próby wytłumaczenia zaawansowania KineMini na przykładzie ISO, proszę zerknąć na zdjęcie poniżej. To klin, którym bada się rozpiętość tonalną kamery. Specjalne urządzenie zaprojektował i przygotował Jurek Rudziński – operator filmowy i współpracownik magazyny FilmPRO. Jurek przez ostatnie kilka dni dogłębnie badał KineMini – wyniki w najbliższym numerze FilmPRO. A ja tymczasem skupię się na dwóch aspektach tej kamery. Pierwsza to właśnie rozpiętość tonalna – możemy policzyć 12 pełnych przysłon i trzynastą majaczącą w szarościach (polecam otwarcie zdjęcia w nowym okienku). Davinci Resolve w okienku Waveform wyświetla 11 przysłon i majaczącą 12. Screenshot przedstawia wyciągnięty plik RAW (biel na 100%), a poniżej klin w formacie Cineform.

Screen Shot 2014-08-19 at 19.23.24

Screen Shot 2014-08-19 at 19.16.41

Kamera posiada trzy tryby ISO: ADVANCED, E/I oraz ISO Mode, które wybieramy w menu SHOOTING MODE. Tutaj decydujemy w jakim trybie będzie pracowała matryca. E/I Mode jest trybem podstawowym – zwykłą opcją ISO. Wybieramy tu ISO od wartości 80 w górę. ISO Mode jest bardziej zaawansowany. W tym trybie w Menu mamy możliwość wejścia w dodatkowe opcje – HIGHLIGHTS FOR ISO MODE – wartości od 3.3/1.0 do 6.3/4.0. W trybie tym analagowe wzmocnienie poprawia możliwości kamery w przechwytywaniu światła.

zdjęcie-11

Przyjrzyjmy się wartości 3.3/1.0. Liczba 3.3 oznacza ilość przysłon od 18% szarości, a 1.0 ilość przysłon od 90% szarości. Informacje na ten temat znajdują się w manualu kamery, który póki co jest dostępny tylko po chińsku. Z niecierpliwością czekam na instrukcję obsługi po angielsku. Zagadnienie to szczegółowo wyjaśni  Jurek Rudziński  na łamach FilmPRO.

Screen Shot 2014-08-19 at 20.44.43

Trzeba przy tej okazji zaznaczyć, że kamera nie zapisuje w bielach więcej informacji niż te, które widzimy w podglądzie. Jeśli zebra 99% pokazuje nam przepał, to oznacza, że nie ma tam  już żadnych informacji. Trzeba więc to wziąć pod uwagę podczas zdjęć i odpowiednio ustawiać ekspozycję. W KineMini, nie zajmując się obliczeniami przysłon, możemy organoleptycznie sprawdzić, które ustawienia są najlepsze dla bieli. Zmieniając wartości HFIM zobaczymy, przy których ustawieniach z czeluści bieli wyłonią się szczegóły np. zapalonej  lampki.

Różnicę między E/I Mode a ISO Mode widać na kolejnych planszach. Mamy tu te same wartości ISO – 200 oraz ustawioną tę samą przysłonę w obiektywie. W trybie E/I trzy przysłony są przepalone (clipping). Przełączając kamerę w tryb ISO odzyskujemy jedną przysłonę. Jednocześnie jednak straciliśmy trochę informacji w szarościach.

Screen Shot 2014-08-19 at 21.32.32 Screen Shot 2014-08-19 at 21.32.38

Tryb ADVANCED to mieszanka obu opcji powyżej. Poza HIGHLIGHTS FOR ISO MODE  mamy jeszcze dodatkowe ustawienia. Wciskając joystick kamery dwukrotnie w dół otrzymujemy dodatkowe wartości, które pokazują nam optymalne ustawienia dla konkretnej wartości ISO np. 6.3/1280.

Warto dodać, że przy niektórych wartościach ISO wyświetla się “!” co oznacza, że jest to minimalne ISO dla danych ustawień Highlights.

Plansze poniżej (screenshoty) pokazują jak te ustawienia sprawdzają się w praktyce, przy ustawionej wysokiej czułości ISO.  Na pierwszy rzut idą pliki DNG. Warto przyjrzeć się, jak przy tym samym ISO 6400 zachowują się szumy w poszczególnych trybach E/I, ISO i ADVANCED.

Screen Shot 2014-08-19 at 19.58.50 Screen Shot 2014-08-19 at 19.58.52 Screen Shot 2014-08-19 at 19.58.54 Screen Shot 2014-08-19 at 19.58.56 Screen Shot 2014-08-19 at 19.58.59     Screen Shot 2014-08-19 at 21.22.26

A teraz dla porównania Cineform.

Screen Shot 2014-08-19 at 19.11.47 Screen Shot 2014-08-19 at 19.11.51  Screen Shot 2014-08-19 at 19.11.55 Screen Shot 2014-08-19 at 19.11.58Screen Shot 2014-08-19 at 19.12.05 Screen Shot 2014-08-19 at 19.12.01

Zarówno w RAW jak i Cineform wyraźnie widać, że opcja ISO MODE oraz ADVANCED przesuwa gammę. Tracimy informacje w bielach, a zyskujemy w czerniach. Jest więc spore miejsce na dostosowanie obrazu do zastanych warunków oświetleniowych.

Wkrótce kolejne informacje o kamerze KineMini 4K.