KABEL HDMI Jan14

Tags

Related Posts

Share This

KABEL HDMI

hdmibroken

Kable HDMI są koszmarem filmowców. Koniec kropka. Na tym właściwie należałoby skończyć ten temat, gdyby nie to, że niestety jesteśmy zmuszeni korzystać z tego rozwiązania, które jest konsumenckim rozwiązaniem, z założenia służącym głównie do podłączenia odtwarzacza Blu-Ray lub konsoli Play Station do telewizora. Od lat standardem na planie filmowym (a konkretnie w profesjonalnym sprzęcie filmowym) są gniazda i wtyki SDI (BNC). Trzeba się bardzo postarać, żeby je popsuć. Natomiast wraz z wejściem na rynek aparatów DSLR pojawiły się gniazda miniHDMI, które są bardzo podatne na uszkodzenie. Następnie pojawiły się gniazda jeszcze mniejsze i jeszcze delikatniejsze – microHDMI. Właśnie takie występują w Blackmagic Pocket i są pierwszym elementem, który psuje się w tej małej kamerze.  

Wtyki SDI mają blokadę – przekręca się je w gnieździe – dzięki czemu solidnie siedzą, a HDMI przy delikatnym przypadkowym pociągnięciu wypada z urządzenia. Dobrym rozwiązaniem jest zaopatrzenie się w drobne akcesorium – HDMI LOCK. Blokuje ono wtyk HDMI i chroni nie tylko przed wypadnięciem kabla, ale i uszkodzeniem samego gniazda. Rozwiązań jest kilka m.in. Zacuto albo LockPort.

Screen-shot-2011-11-04-at-8.58.21-AM-300x219 Pincher

Producenci klatek do aparatów standardowo już umieszczają podobne rozwiązania. Poniżej klatka do pokecika firmy ViewFactor oraz SmallRig. W SmallRigu można śrubki dokręcić palcami, bez potrzeby noszenia przy sobie odpowiedniego kluczyka.

IMG_6215 IMG_6212

Rozwiązania te nie zmieniają faktu, że kable HDMI wiją się wokół aparatu, gdy mamy podłączony np. monitor albo lupę. Kable te zazwyczaj są twarde i niezbyt elastyczne. Podobnie same wtyki. Na szczęście producenci przyszli z rozwiązaniem tych problemów, które doskwierały przede wszystkim właścicieli i użytkowników gimbali (twardy kabel przeszkadza w wyważeniu i haczy o elementy gimbala, tym samym blokuje jego poprawne działanie). Pojawiły się elastyczne kable HyperThin a ostatnio polski i trochę tańszy odpowiednik – eXtraThin.  Taki kabel otrzymałem do testów.

Producent, BeSteadyShop, w swojej ofercie ma kilka rodzajów kabli o długości 80 cm.

2a_pl

Można je podpiąć do różnych rodzajów urządzeń m.in. lupki Alphatron, Zacuto, Pocketa, Canona 5D itp. Wszystkie kable są oczywiście cienkie i elastyczne, o grubości ok 2mm.

IMG_6210

Elastyczność tych kabli zdecydowanie ułatwia życie. Kabelek można zawinąć na rurce lub innym elemencie riga bądź klatki i nie odstaje, nie przeszkadza. Poza tym wtyki posiadają elastyczne zabezpieczenie, które “łamią się” pod kątem 90 stopni.  Zapobiega to łamliwości kabla w jednym z najbardziej newralgicznych miejsc.

IMG_6213

Na zdjęciu powyżej widać jak podpiąłem lupkę Zacuto do Pocketa za pomocą mocowania SmallRig. Kabelek owinąłem w miejscu, które nie pracuje. Oczywiście mógłbym kupić/podpiąć krótszy kabel i nie było by problemu, ale w tym wypadku mogę ten sam kabel wykorzystać również do podpięcia lupki w inny sposób (lupka dalej od kamery) lub z innym urządzeniem. Poza tym osłonki wtyczki delikatnie zaginają się, co sprawia, że mniej odstają i w razie pociągnięcia nie pracuje sam wtyk lecz właśnie ten element kabla.

Poniżej krótka prezentacja kabla eXtraThin i porównanie do standardowego HDMI.

Po kilku tygodniach użytkowania mogę stwierdzić, że kabel eXtraThin sprawdza się w całej rozciągłości. W takim niezbyt długim okresie pracy ciężko określić jego żywotność i trwałość, jednak nie wydarzyło się nic co miałoby zwiastować jego zniszczenie lub uszkodzenie. Kable wykonane są bardzo solidnie. Polecam!!!