IBC 2016 – Tokina i Sigma Oct03

Tags

Related Posts

Share This

IBC 2016 – Tokina i Sigma

dsc01754

Przed targami IBC, dwie firmy produkujące obiektywy fotograficzne, zapowiedziały filmowe wersje swoich szkieł. Przyjrzałem się więc obu na stoisku w Amsterdamie.

Tokina, pierwsza z nich,  już od jakiegoś czasu romansuje ze światem filmowym.  Do tej pory były to profesjonalne wersje obiektywów fotograficznych typu zoom. Teraz Tokina, jakby zachęcona sukcesem Samyanga i jego Xeenów, zaproponowała filmowcom stałki. Na początek będą to ogniskowe 35mm, 50mm oraz 85mm. Wszystkie ze światłem T1.5.

dsc01757

Obiektywy mają bardzo solidną budowę. W porównaniu z Sigmą, o której poniżej, obraz z Tokim jest zimniejszy. Tokiny są też większe i cięższe. Średnica przedniego elementu Tokiny to 114mm, tak jak w Zeissie CP2, Canonie CN oraz Xeen’ach. Obiektywy kryją pełną klatkę – wg producenta współpracują z kamerami 8K. Pierścień ostrości obraca się o 300 stopni. Ważą ok. 2 kg w zależności od mocowania (PL, EF, E-mount, MTF). Obiektywy nie oddychają czyli nie ma efektu zwiększania/zmniejszania obrazu podczas przeostrzania. W obudowie znajduje się otwór 1/4″, dzięki niemu możemy podeprzeć Tokinę na rigu. Dostępność: styczeń 2017. Cena: 3999$ za 35mm oraz 50mm, 4,499$ za 85mm.

dsc01760

Tokina zaproponowała również adapter do swojego obiektywu 11-16mm (kryje APS-C/Super35), dzięki któremu podłączymy go do kamery lub obiektywu w trybie pełnej klatki. Wydłuża ogniskową o 1.6x, co oczywiście wiąże się ze stratą światła. Dostępny będzie w opcjach PL-PL oraz PL-E-mount.

dsc01704

Sigma to firma, która w ostatnim czasie błysnęła obiektywami fotograficznymi z serii ART. Jej stałki oraz zoomy zebrały bardzo dobre opinie. Sigma idzie więc za ciosem i wprowadza do sprzedaży filmowe obiektywy o ogniskowych 20mm, 24mm, 35mm, 50mm, 85mm (wszystkie o max. przysłonie 1.5) oraz zoomy 18-35mm i 50-100mm ze światłem T2 oraz 24-35mm T2.2. Stałki oraz 24-35mm kryją pełną klatkę. Natomiast 18-35mm i 50-100mm przeznaczone są do kamer z matrycą Super35.  Waga stałek to ok 1.4 kg. Zoomy ważą ok 1.5-2 kg. Średnica przedniego elementu we wszystkich obiektywach to 95mm  czyli tak jak Zeissach Ultra Prime. Zakres pierścienia ostrości to 180 stopni.

dsc01705

Do obudowy obiektywu zamocowane są mocowania, dzięki którym możemy podeprzeć je na rurkach. To mocowanie można zamocować na dole lub na górze. Obiektywy będą dostępne z mocowaniami: EF, E-mount oraz PL. Sigmy pozwalają na złapanie ostrości w trochę bliższej odległości w porównaniu z Tokinami np. 35mm Tokiny wyostrzy z 41cm a Sigma z  30cm.

dsc01703

Na stoisku Sigmy na IBC, podczas testowania stałek  z moim aparatem Sony A7sII, wystawcy poprosili, żebym wyciągnął kartę. Nie pozwolono mi nic nagrać, ponieważ obiektywy były w wersji przedprodukcyjnej. Szybko wyszło, że panowie są z działu foto i nie do końca orientują się w specyfice wideo. Gdy powiedziałem im, że posiadam Sigmę 50-100mm, a wstrzymałem się z kupnem 18-35mm, gdyż łudziłem się, że w Amsterdamie zaprezentują zoom z zakresu 18-50mm, usłyszałem dziwną odpowiedź. Dowiedziałem się, że między 35mm a 50mm nie ma dużej różnicy – wystarczy zrobić krok do przodu. Nie rozumieli mojej potrzeby wypełnienia dziury między ogniskową 35mm a 50mm.

dsc01707

Przy okazji jednak dowiedziałem się ciekawej rzeczy. Mianowicie, panowie wygadali się, że Sigma dostarcza gotowe układy optyczne…. Cooke, która opakowuje w swoje obudowy i oczywiście sprzedaje za nieporównywalnie większe pieniądze.  Prawda czy fałsz? Ciężko powiedzie, natomiast muszę przyznać, że obrazek z Sigmy zdecydowanie bardziej mi się podobał niż Tokiny. Dlaczego? Ciężko powiedzieć. Na pewno był cieplejszy. Poza tym mniejsze gabaryty i ciężar bardziej mi odpowiadają. Nie widzę problemu z mniejszym zakresem pierścienia ostrości (300 stopni w Tokinie vs 180 stopni w Sigmie).

dsc01710

Zoom 18-35mm oraz 50-100mm, podobnie jak stałki, to oryginalny rehouse Sigmy. Rozumiem przez to, że firma ta obudowuje inaczej swój obiektyw, nie zmieniając jego konstrukcji optycznej. Oznacza to, że poza dodaniem pierścienia przysłony, obiektywy mają takie same plusy i minusy co wersje fotograficzne, a zakres pierścienia ostrości nie został zmieniony. W przypadku 50-100mm niestety wciąż mamy spore oddychanie obiektywu przy przeostrzaniu.

dsc01711

Ceny obiektywów Sigmy nie są jeszcze znane. Producent obiecuje, że będzie to poniżej 5,000$.

Obiektywy obu firm są warte przetestowania i godne bliższemu poznaniu. Podoba mi się nowy trend wśród producentów sprzętu filmowego: obiektywy. Kamer mamy już dosyć. Jest ich wystarczająco na rynku. Obiektywów nigdy za dużo.