IBC 2013 – fotki

Targi IBC 2013 skończyły się dwa dni temu. Udało mi się, podobnie jak w zeszłym roku dzięki magazynowi FilmPRO (relacja z targów w magazynie, który ukaże się w okolicy festiwalu Camerimage, a w między czasie pojawi się kilka wywiadów, które zarejestrowaliśmy w Amsterdamie), spędzić kilka dni przeczesując 14 hal. Jak zwykle można było nacieszyć oczy wspaniałym sprzętem.

Akcesoria filmowe znajdowały się na ogromnej hali nr 11, w połowie nr 9 oraz na pojedynczych stoiskach w pozostałych halach (gdzie królowały rozwiązania audio, broadcastingowe, przesył danych, dyski itp). Zwiedzanie to boleśnie odczuwałem wieczorem, szczególnie w dolnych kończynach. W jednym z korytarzy, działała sprytna ekipa polskich masażystów, gdzie za kilka Euro można było się zrelaksować. Masowała ramiona i szyję, więc nie skorzystałem.

Tak jak podejrzewałem, sporo było stabilizatorów opartych na żyroskopach. Najpoważniej wyglądał Movi oraz Defy. Najmniej Varavon. Ostatnie zdjęcie to polska propozycja z firmy Vroobel.

DSC06329 DSC06300 DSC06368 DSC06377 DSC06430 DSC06443 DSC06428 DSC06300DSC06507DSC06473

 

Sensacją targów była nowa ARRI Amira, reklamowana jako dokumentalna kamera. Nagrywa ProRes w jakości HD lub 2K (do 200fps). Rozpiętość tonalna 14-stopniowa. Więcej informacji tutaj.

DSC06421 DSC06420

Na mnie ogromne wrażenie zrobił obrazek 4K z kamery Blackmagic. To jest sprzęt, na który czekam z utęsknieniem. Swoją drogą obraz z Poketa też wyglądał nieźle. Szkoda, że ta australijska firma nie chce zmienić wyglądu kamery. Jest piękna, ale ergonomicznie toporna.

DSC06296

Firma Sony pokazała m.in. aparat bez korpusu DSC-QX100 oraz DSC-QX10, który można zsynchronizować ze smartfonem i robić zdjęcia z “odłączonym” obiektywem. Działa, ale niezbyt płynnie. Do filmu się raczej nie przyda. Póki co. Pewnie rozwiązania wideo pójdą w tę stronę. Więcej o aparacie można poczytać tutaj.

DSC06497 DSC06494

W hali Sony podobało mi się rozwiązanie nagrywania np. widowisk sportowych za pomocą jednej kamery 4K, która obejmuje całe boisko. Można wybierać fragmenty obrazu i zoomować np. na akcję przy bramce, cofnąć materiał i pokazać reakcję na ławce rezerwowych, cofnąć materiał i dodatkowo wyłapać klaszczących kibiców. Minusem jest to, że mamy widok z jednego punktu widzenia. Wystarczy jednak druga i trzecia kamera, trzech realizatorów i jednego głównego montażystę, który będzie wybierał obraz do transmisji live i nie trzeba będzie zatrudniać operatorów z kamerami. Smutne, ale jednocześnie pasjonujące, w którą stronę zmierza technologia.

DSC06395

Poniżej kamera Sony, która zastąpi popularną Sony EX1.

DSC06488

Na stanowisku Arri stał prototyp Digital Bolexa. Wygląda ciekawie. Ciekawe jak będzie z obrazkiem. No i czy taka kamera będzie miała sens, skoro istnieje Pocket i KineRAW Mini (z którą miałem okazję się zapoznać)?

DSC06425DSC06427

Jak już jesteśmy przy prototypach, to Panasonic pokazał kamerę 4K, której wielkość matrycy ma wynosić 70mm. Podobno nie ma co się sugerować kształtem propotypu. Produkt końcowy ma być ładniejszy.

DSC06403

Polska firma Floatcam zaprezentowała propotyp bezprzewodowego follow focusa, która będzie obsługiwał pierścień ostrości oraz zoomu.

DSC06503DSC06505DSC06506

Na stanowisku Canona, jednym z największych, nie było wiele nowości. Tylko filmowy obiektyw 35mm oraz prezentacja ISO 80000. Aby podziwiać możliwości rejestracji przy minimalnym oświetleniu, należało się udać do specjalnie przygotowanego pomieszczenia. Czułość kamery robi wrażenie. Widzi więcej niż ludzkie oko. Przy ISO 80000 rejestruje spore szumy oraz wychodzą zdechłe piksele na matrycy. Niemniej robi to spore wrażenie.

DSC06466

Poniżej obiektyw anamorficzny Scorpio. Dostępne ogniskowe: 20mm T2.8, 25mm T2, 30mm T2, 35mm T2, 40mm T2, 50mm T2, 60mm T2, 75mm T2, 100mm T2, 135mm T2.8, 150mm T2.8, 200mm T2.8, 250mm T2.8, 300mm T3.2 – więcej informacji tutaj.

DSC06474

Kilka nowości pojawiło się ze stajni Alphatron m.in. matte box, statyw do studia, fajny baseplate do kamer Canon C100/300/500 oraz kran. Poza tym można było zobaczyć dwa obiektywy Zunow 11-16 f/2.8 (mocowanie E) oraz 16-28 f/2.8 (mocowanie ZE).

DSC06392 DSC06391 DSC06390

Tokina poszerza ofertę obiektywów o filmowe. Na targach IBC zaprezentowała filmową wersję Tokiny 11-16 2.8, która ma kosztować ponad $2000. Sporo, biorąc pod uwagę, że fotograficzna wersja kosztuje raptem 2100 zł. Czym się różni wersja filmowa? Ma trzy zębatki i, jak się dowiedziałem, podczas zmiany ostrości nie ma efektu “breathing” czyli zachowuje się tak jak obiektyw filmowy. Niestety nie zwiększono podziałki ostrości – po 2m wskakujemy na nieskończoność. Poza tym w ofercie Tokiny pojawią się wkrótce obiektywy 16-28mm 2.8 oraz 50-135mm 2.8. Cena w okolicach $5000.

DSC06364 DSC06363 DSC06362

Tilta, która produkuje rigi, zajęła się także przeróbką obiektywów – zmianą obudowy, dodawaniem zębatek oraz manualnej przysłony. Mają w swojej ofercie zmodyfikowaną wersję Tokiny 11-16. Podziałka ostrości jest taka sama jak w obiektywie foto. Szkoda. Poza tym przerabiają także inne obiektywy (16-28 2.8, 100mm 2.8, 70-200 2.8, 135mm 2.0, 25mm 2.8, 35mm 2.8, 50mm 1.4, 85mm 2.8)) .

DSC06358DSC06361

Największe wrażenie zrobiła na mnie brytyjska firma True Lens Servis, która zmodyfikowała obiektyw Nikon 80-200 T2.8 (7550 EURO) . Zrobiła to w pełni profesjonalnie: podziałka ostrości filmowa, a sama ostrość – UWAGA – kręci się tak jak w obiektywach Canona czyli została odwrócona.  TLS zmodyfikowała także serię starych obiektywów Cooke Telepanchro (3250 EURO za obiektyw).

DSC06339 DSC06338

Poniżej inne fotki sprzętów, które wydały mi się interesujące.

DSC06525 DSC06516 DSC06515 DSC06514 DSC06480 DSC06477 DSC06472 DSC06471 DSC06470 DSC06469 DSC06467 DSC06462 DSC06435 DSC06434 DSC06433 DSC06418 DSC06417 DSC06407 DSC06402 DSC06401 DSC06399 DSC06386 DSC06382 DSC06381 DSC06380 DSC06376 DSC06375 DSC06374 DSC06372 DSC06370 DSC06367 DSC06366 DSC06365 DSC06346 DSC06344 DSC06342 DSC06337 DSC06335 DSC06334 DSC06333 DSC06320 DSC06310 DSC06307 DSC06290